Locatii pentru scufundari din Romania, Turcia si Bulgaria
Unii se scufunda pentru a redescoperi nave pierdute, altii pentru a le aprecia dupa disparitia lor iar altii se scufunda pentru a se bucura de biodiversitatea acvatica marina, oricare ar fi motivul, scufundarile reprezinta o ocazie de a te bucura de o lume ce este accesibila omului de doar cateva decenii.
In acest articol voi prezenta cele mai bune locuri pentru a face scufundari de pe coasta Romaniei, Bulgariei si Turciei, atingand atat locuri unse se pot vizita epave dar si bogate in specii pentru iubitorii de natura.
1. Romania
1. You Xiu (Constanta)
La 4 ianuarie 1995, in timpul unei furtuni, cargoul You Xiu sub pavilion Hong Kong aflat in rada portului Constanta a fost smuls de la ancora si izbit de digul de protectie al portului. Din cei 27 de membrii ai echipajului, nici unul nu a supravietuit. Epava se afla intr-o stare buna de conservare, la o adancime de maxim 24m, acoperita aproape in intregime de scoici. Este inclinata spre babord sub un unghi de aproximativ 50 de grade. Partrea de sus a castelului se gaseste la o adancime de 3.5m. Nava are lungimea de 167m, latimea de 26 si 26800 TDW.
Coborarea se face de obicei in apropierea magaziei nr 5 si se continua de-a lungul corpului navei spre pupa. In general curentul este slab sau moderat, dar poate fi uneori destul de puternic, in special la suprafata. Vizibilitatea variaza intre 2 si 15 m, in functie de conditiile atmosferice, imbunatatindu-se treptat cu cat cobori mai mult. In partea de termoclina (sub 6-10m) temperatura apei scade pana la 15-5 C La pupa se exploreaza in amanunt castelul si cele doua cosuri, putandu-se penetra epava in cabina de comanda acolo unde caile de acces sunt larg deschise.
2. Paris (Constanta)
Sub pavilion maltez, construita in 1971 in Anglia. S-a scufundat tot in ziua de 4 ianuarie 1995 izbindu-se de digul de protectie al portului Constanta. Adancimea maxima 22m. Curent slab sau moderat, vizibilitate 2-15m. Pupa si magazia nr. 5 sunt separate de restul epavei si destul de avariate din cauza impactului. Colonii de midii s-au agatatde-a lungul timpului de epava, formind un habitat ptr diferite specii de pesti : guvizi, cocosei de mare, caluti, etc
3. Sadu (Constanta)
Cargou sub pavilion romanesc, construit in 1976 la santierul naval din Braila. S-a scufundat la 2 decembrie 1988 in aceleasi mod ca si You Xiu aflata la doar cativa metri mai spre N-V. Paramele ancorelor nu au rezistat, motoarele nu au putut fi pornite iar vasul a fost aruncat de curent in stabilopozii digului. Datorita furtunii, ce continua cu furie, din cei 22 de membrii ai echipajului au fost salvati doar 7.
Epava, care are 106m lungime si 14m latime, se afla la o adancime de 24m culcata pe o parte in unghi drept. Prova este distrusa, insa pupa este intacta. In carena sunt doua gauri mari, acolo unde a avut loc impactul cu digul. Curentul este slab sau moderat, rareori puternic la suprafata. Vizibilitatea 2-15 m, temperatura scade rapid, in termoclina ajungand deseori la 5-10 C. Echipament recomandat : doua piese 7mm sau costum uscat, manusi 3-5mm.
4. Vishva Shanti (Constanta)
Tot digul de nord al portului Constanta, adancime 15-18m, epava este deteriorate din cauza coliziunii, s-a scufundat la 1 martie 1968 datorita furtunii
5. Moscva (Capul Tuzla)
Distrugator din clasa Leningrad , apartinand flotei din Marea Neagra a URSS. In timpul celui de-al II-lea razboi mondial a participat la operatiunile de bombardare a portului Constanta intreprinse de marina URSS in iunie 1941. Construit in 1938 la santierul naval Marti-Nikolayev avea lungimea de 127.5m, latimea de 11.7m si 2693 tone deplasament. Armament : cinci tunuri de 130mm B-13-2s cal 50, doua de 76mm 34-K cal 55, patru de 37mm cal 46, doua lansatoare de torpile N-7 de 533mm, sase mitraliere calibrul 62 si 84 mine tip "1926".
La 26 iunie 1941, in timp ce era urmarita de doua distrugatoare romanesti si hartuita de bateria de coasta Tirpic, Moscva a lovit o mina si s-a scufundat in zona Capului Tuzla. Epava se afla la adancimea de 40m. Nivel minim pentru explorarea acestei epave: Advenced Open Water Diver cu cel putin 50 scufundari, sau Deep Diver.
6. Mitera Zafira (Capul Tuzla)
Epava in zona Capului Tuzla, grav deteriorate din cauza adancimii relative mici la care se afla 10-12m. S-a scufundat in data de 8 martie 1973
7. SC-206 Nelma (Mangalia)
Submarin din clasa Scuka al flotei din Marea Neagra a URSS, scufundat in timpul celui de-al doilea Razboi Mondial in zona Mangalia. Armament : 10-12 torpile, doua arme semiautomate de 45mm. S-a scufundat la 9 iulie 1941, datorita coliziunii cu o mina, in timpul operatiunilor de supraveghere a flotei romanesti.
Adancimea maxima 40m, temperatura constanta 5-10 C, Nivel minim pentru explorarea acestei epave : Advenced Open Water Diver cu cel putin 50 scufundari, sau Deep Diver.
2. Turcia
Turcia, fost mare imperiu avea legaturi comerciale puternice si deci o flota impresionanta asa ca in apele Turciei sunt prezete aproape peste tot piese de ceramica sparta, sau chiar epave intregi. Cateva dintre aceste epave sunt accesibile scafandrilor si pot fi vizitate, acestea fiind din Primul si Al Doilea Razboi Mondial, cele antice fiind protejate si nu se permite accesul scafandrilor.
Bodrum:
a) Locatie: Golful Poyraz, Insula Black
Atractie: Recif
Adancime: 5-30 metri
Vizibilitate: 20 metri
Golful Poyraz este situat in partea de sud a Insulei Black si este adapostit de un relief stancos. In apa, in apropiere de mal se pot intalni bancuri de platici si bibani de mare. Pestii sunt obisnuiti cu prezenta oamenilor, nu sunt speriosi si vor sta cuminti sa fie fotografiati, de parca ar stii ca ei sunt vedetele. Se pot intalni pesti precum Bathysaurus ferox, Cryptocentrus cinctus, pisici de mare, Mulloidichthys martinicus si multi altii.
b) Locatie: Reciful Mic, Bodrum
Atractie: Munti acvatici, recif
Adancime: 5-35 metri
Vizbilitate: peste 20 metri
Reciful Mic este foarte similar cu Marele Recif, aflat in vecinatate, la doar 200 metri in spre nord, ceva mai aproape de Bodrum. Acesta incepe la o adancime de 5 metri si are caderi verticale pe toata circumferinta sa, caderi de aproximativ 35 metri, apoi panta continua lin cu portiuni nisipoase. De dimensiuni mai mici decat Marele Recif acesta se poate vizita in intregime intr-o singura scufundare adica se poate vedea in intregime, de la partile adaci pana in zonele de mica adancime. In adancime se pot vedea bibani de mare de dimensiuni mari, crabi si spongieri galbeni, caracatite si mici murene, cu o vizibilitate ridicata si cu un curent slab ce nu va deranja scufundatorii, acesta este un loc perfect pentru a fi vizitat.
c) Locatie: Marele recif, Bodrum
Atractie: Munti acvatici, recif
Adancime: 5-40 metri
Vizibilitate: peste 20 metri
Marele Recif reprezinta un munte subacvatic situat intre Bodrum, Gumbet si Black Island. Se poate ajunge usor la locatie, o scurta plimbare cu barca, de doar 15 minute. Reciful incepe la o adancime de 5 metri iar partea de nord are un versant ce coboara abrupt pana la 40 metri, unde incepe un platou nisipos. Peretii sunt acoperiti cu spongieri portocalii si pot fi observati si bibani de mare sau pesti-de-piatra in portinile mai adanci. Peste tot se pot abserva arici de mare si stele de mare rosii si ocazional pesti-papagal ( Fam: Scaridae). Este un recif de dimensiuni reduse si se poate vizita in intregime intr-o singura scufundare insa aici curentul este ceva mai puternic decat in Reciful Mic. Se mai pot observa si pesti-domnisoare (Fam. Pomacentridae) si baracudele ce patruleaza reciful. Este o locatie excelenta pentru scufundari atat pentru scufundatorii cu experienta cat si pentru cei fara experienta.
d) Locatie: Insula Orak, Bodrum
Atractie: Recif
Adancime: 5-30 metri
Vizibilitate: 20 metri
Insula Orak este situata la jumatatea distantei dintre Bodrum si Cokertme si se poate ajunge cu barca, o calatorie de circa o ora si jumatate. Dupa o zona plata la o adancime de aproximativ 6 metri, relieful se schimba, facand loc unui perete aproape vertical ce ajunge pana la aproximativ 80 metri adancime. Locatia este impanzita de spongieri si alge, pe seama carora se hranesc pestii papagal (Fam: Scaridae), se mai pot observa si murene printre crevasele formate de scurgerea lavei. Curentii sunt slabi in aceasta regiune si este recomandat ca loc de scufundari atat pentru cei experimentati cat si pentru scufundatorii amatori sau incepatori.
e) Locatie: Santierul Naval, Portul Kargi, Bodrum
Atractie: fragment de epava cu lungimea de 24 metri
Adancime: 18-32 metri
Vizibilitate: peste 20 metri
Corketme este un oras de coasta situat la este de Bodrum, la vest de acesta, langa Portul Kargi exista un golf cu un relief abrunt subacvatic ce are o cadere pana la aproximativ 32 metri, unde face loc unui platou nisipos. Aceasta locatie este cunoscuta drept Santierul Naval (The Boat Yard) datorita unei cabine a unui crucisator ce se afla la 30 metri adancime. Epava este de aproximativ 24 metri lungime. Scufundarea se poate face din apele putin adanci, din apropiere de tarm, unde dupa o scufundare de 5 metri, se urmeaza panta pana la 18 metri adancime. Vizibilitatea crescuta si absenta curentilor fac posibilia vizitarea acestei epave si de catre scufundatorii putin experimentati, care pot ramane la adancimi mai mici dar tot o pot vedea de deasupra. Scufundatorii mai experimentati pot vedea epava de jos, unde, daca este privita pe fondul azuriu al suprafetei apei se formeaza un contrast inedit. Se pot observa si pesti pe langa epava, adesea putand fi observati pesti-scorpion, murene mediteraneene dar si spongieri.
Fethiye:
a) Insula Rosie
Atractie: Recif
Adancime: 25 metri
Se poate cobori la 6-8 metri, apoi se urmeaza panta naturala ce va duce la o zona cu aspect de amfiteatru, se pot observa spongieri de diferite culori si o multitudine de pesti. Zona este recomandata scufundatorilor cu experienta deoarece curentii pot fi destul de puternici.
b) Pestera Yilmaz
Atrctie: Pestera acvatica
Adancime: 7 metri
Pestera a fost descoperita de Colonelul Yilmaz, in interiorul acesteia este intuneric insa intotdeauna se pot intalni zone in care se poate respira. Este recomandata celor ce au ceva experienta in scufundari, scufundarile in pestera prezinta o serie de pericole specifice si nu sunt potrivite pentru toti.
c) Golful Tarzan
Atractie: arheologic si recif
Adancime: 25 metri
Datorita zonelor de intrare si iesire, acest loc este potrivit atat pentru cei cu experienta cat si pentru cei incepatori, apa este foarte limpede si se pot observa pe fund ramasite de amfore care nu au mai ajuns la destinatie dar si pesti, stele de mare, arici de mare si spongieri.
d) Golful Amforelor
Atractie: arheologic
Adancime: 30 metri
Unul dintre cele mai vechi situri din regiune, amforele ce se gasesc aici dateaza din perioada romana, din 300 i.Hr. Locurile de intrare sunt la 4 metri apoi se poate cobori pana la 60 metri adancime. Exista doua formatiuni geologice mari, ce adapostesc multe specii marine de pesti si nevertebrate precum murene, crabi, pesti-clovn, caracatite, spongieri, bibani de mare.
e) Golful Eagles Nose
Atractie: arheologic
Adancime: 15 metri
Aceasta scufundare se realizeaza la adancimi de 9-12 metri si ofera ocazia de a te bucura de multitudinea de culori ale spongierilor si de anticul amforelor. Se pot intalni si caracatite, stele de mare, calmari si numeroase specii de pesti. Se recomanda atat celor experimentati cat si celor de nivel intermediar.
3. BULGARIA
a) Epava Rodina
Nava bulgareasca, landata in 1922, pe 19 septembrie 1941, Rodina naviga dinspre Istambul spre Varna si era protejata de doua nave lansatoare de mine. In zona Burgas a lovit doua mine si s-a scufundat rapid. Adancimea este intre 30-43 metri, este accesibil accesul in partea superioara a navei. Nava este intacta si reprezinta un punct de interes pentru cei pasionati de scufundari.
b) Epava Peles
Lansata la apa in anul 1932, fosta nava germana, vanduta Romaniei in 1932 apoi Bulgariei. In data de 14 ugust 1941, Peles se indrepta spre Bosfor in convoi cu Superga si Secava, pazite de alte doua nave bulgaresti. Seara au fost atacate cu doua torpile de catre SHT-211. La scurt timp aceasta s-a scufundat la o adancime nu foarte mare.
c) Epava Mopang
O nava de marfuri Americana, a fost lansata la apa in 1920. Aceasta a fost scufundata in urma unei explozii in cala, acum poate fi gasita la o adancime de 20-32 metri. Aceasta este intr-o stare buna si se pot observa inca cutiile de lemn si unele cabine unde accesul este posibil.
d) Epava Jaques Fressinet
Nava de transport marfuri fabricata in Franta in 1914, aceasta s-a scufundat in conditii de ceata in data de 15.02.1929 in largul Capului Maslen dupa ce s-a izbit de stancile acoperite cu gheata din apropiere de tarm. In anii ’50 aceasta a suferit o explozie subacvatica in scopul de a se recupera marfurile. Aceasta se poate gasi la o distanta de 30 metri de mal, unde adancimea este intre 18 si 24 metri.
e) Epava submarinului SHT-210
Acest submarin s-a scufundat in martie 1942, in largul Capului Shabla. Acesta a fost avariat din pricina unei mine romanesti lansata de catre “ Murgesku” insa aceste informatii sunt controversate, nestabilindu-se inca exact ce s-a intamplat.
f) Epava Carol I
In data de 10 octombrie 1941, cu sase minute inainte de miezul zilei, Carol I, dupa ce a parasit Varna cu o noua incarcatura, s-a scufundat in doar 13 minute, la doua mile de Farul Galata Burnu, in acest incident, 20 de marinari si-au pierdut viata, restul fiind salvati de catre “Smeul” cu care Carol I calatora in convoi. In legatura cu scufundarea navei exista doua variante, prima este aceea ca a lovit o mina sovietica, iar a doua este acea ca a fost torpilat de catre submarinul sovietic SHCH 211.
Surse:
1)www.sirenadive.com
2)www.respirodive.ro
3)www.blackseascuba.com